tisdag, september 30, 2008

Lite om hur det fungerar i Ghana

Martha, som jag jobbar med, kanner en man som jobbar pa en av de storsta radiostationerna i Ghana. I sondags kvall var vi med i hans program. Martha berattade om vad Cerebral Pares ar och vad vi gor. Jag fick beratta varfor jag tycker det ar viktigt att vi hjalper dessa barn och varfor vi inte ska kasta dem i floden. Jag fick ocksa beratta om vad jag tycker om maten i Ghana och fick chansen att visa mina twikunskaper for hela Ghana 'Me te Twi kakra kakra' (Jag pratar lite, lite twi). Efter programet har vi fatt stor respons och massor av folk ringer oss. Manga har barn med CP och andra vill bidra med pengar (vissa vill mindre seriost bidra med sig sjalv och 'hur mar Anna och kan jag fa prata med henne?')

Mamma har nu oppat ett bankkonto i SEB med nummer 5623-2964268. Jag kommer att aterkomma med mer info om projektet och bilder sa fort jag kan. Om ni har mojlighet att skanka nagot litet sa hjalper det oss VERKLIGEN jattemycket!

Jag ar inte expert pa det sociala systemet i Ghana men jag vet att staten inte ger bidrag till foraldrar med barn med CP. Det ar en av de sakerna GCPF vill andra pa eftersom det nu inte finns nagon alls lagstiftning angaende detta. Skatterna (som inte ar sa hoga och jag har svart att tro att manga verksamheter ens betalar dem) gar bland annat till polisen (som fungerar sadar) och till statliga skolor (som ocksa fungerar sadar). De statliga skolorna ska vara gratis men det tillkommer alltid massor av avgifter tex for skoluniformer, pennor, bocker osv. Vagarna ar verkligen under all kritik. Manga av dem har rattats till och ska asfalteras vilket inte kan goras eftersom folk byggt sina murar ut over vagen. Detta forsoker losas genom att det skrivs typ 'Final Warning' pa vaggarna. Sedan hander ingenting och vagen forblir oasfalterad och halig.

Ungdomarna har har pa sig klader som de kopt pa markaden. Jag har hort att dessa klader ar skankta fran vastvarlden. Systemet fungerar inte riktigt om kladerna vi skanker saljs till de som anda ganska mycket pengar. Daligt!

En sak som man reagerar pa ar att det ar oerhorda klasskillnader. Det ar det nog overallt i varlden men jag tror att det ar extra tydligt har eftersom fattig och rik verkligen lever sida vid sida. Utanfor murarna till vart hus kan folk bo i ett skjul dar foraldrarna inte har rad att kopa mat och klader till sina barn.

Idag ar det en muslimsk helgdag har.

Jag ar forkyld. Pa mitt rum finns det spindlar och odlebebisar. Jag sager till dem att de ar okej att de ar dar sa lange de inte ror min sang.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Anna!
Kul att läsa hur du har det. Pratade med din bror idag för att höra var man kunde läsa om dina upplevelser. Häftigt!Snacka om att du fär livserfarenhet i kubik! Det skulle vara jätteroligt om du ville komma till Rutsborg efter din vistelse i Ghana och berätta för oss. Jag känner igen jättemycket från mina veckor i Tanzania. Ha det bra, Anna!

Kram Boel

Anonym sa...

Du får jättegärna mejla mig bilder på nämnda åttbenta varelser innan jag ens överväger en visit :)

Anna sa...

Cissi, spindlarna ar inte farliga...

Boel, vad roligt att du hittat hit! Jag kommer garna till Rutsborg och berattar nar jag kommer hem. Har aven lovat Jan att skicka mejl om hur det ar har.

Cissi sa...

Anna, jag är dessvärre hundraprocentigt seriös.

Anonym sa...

ANNA! det är så otroligt kul att läsa hur du har det!! Det låter jättespännande och jag är glad att du har det så bra som du har! :) Massor med kramar från Helene

Anonym sa...

Åh Anna, Jag är så stolt över dig! Du är världens coolaste människa! Fortsätt ha det lika bra och hälsa ödlebebisarna!!