fredag, september 05, 2008

Fodelsedagsfirande

Hur mar ni och Sverige?

Nu har jag jobbat en hel vecka pa projektet med barnen. Denna veckan har verkligen gatt fort! Idag hade vi fodelsedagskalas for tva av barnen som fyllt ar under veckan. Alla barnen fick saft, kakor och godis. Fodelsedagssangen i Ghana har texten:

Happy birthday to you
Happy birthday to you
Happy birthday to you
Happy birthday to you

How old are you now
How old are you now
How old are you now
How old are you now

I'm 3 years old now
I'm 3 years old now
I'm 3 years old now
I'm 3 years old now

May God bless you now
May God bless you now
May God bless you now
May God bless you now

Ibland kanns det lite jobbigt att bo sa har. I morse papekade min vardmamma att jag inte har manga par skor med mig. Men eftersom jag inte visste att jag skulle bo pa detta sattet sa tog jag inte med mig passande klader och skor. Jag hade inte vantat mig att bo pa detta sattet och det kanns lite trakigt ibland att inte fa se mer av den "akta" afrikanska kulturen. Fast jag tror att jag efterhand kommer att fa uppleva mer och mer av andra delar av Ghana. Jag har redan nagra resor eller utflykter planerade. Och som jag skrivit innan: Detta ar ju ocksa Afrika.

Alla mammor bar sina barn pa ryggen med hjalp av ett tygstycke. Igar fick jag bara en av lararnas bebis pa ryggen. Det ar praktiskt eftersom man da har armarna fria men samtidigt barnet nara sig, dock kraver det en del traning kom jag fram till.

Ha det bra!

2 kommentarer:

Anonym sa...

"Alla mammor bar sina barn pa ryggen med hjalp av ett tygstycke. Igar fick jag bara en av lararnas bebis pa ryggen [...] dock kraver det en del traning kom jag fram till."

Du tappade ett av barnen?

Anna sa...

Haha, nej jag tappade inte barnet. Men det var inte sa stabilt.