tisdag, september 16, 2008

Helgen

Spann fast er! Det finns risk att detta blir ett langt inlagg! Internetrakningen blev inte betalad sa vi har inte haft Internet hemma sa det ar anledningen till att det varit ont om uppdateringar. Nu sitter jag pa ett Internetcafe och mitt tangentbord ar inte det basta varlden skadat.

Onsdag: Huvudlararen for min klass var pa halsokontroll med sin lilla dotter, Blessing, sa jag fick ta hand om barnen sjalv. Det var jobbigt men ganska kul.

Lordag: Foraldramote pa Ascot. Det skulle borja 10. En foralder var dar 10 och Maevhis akte och hyrde stolar. Senare kom nagra fler, det var ng knappt 10 pers och vi disskuterade Ascot, betalningar, personal, Maevhis flytt till London m.m. Efter motet akte jag hem till min arbetskompis, Shirley. Shirley ar 24 ar och bor med sin mamma och nagra andra slaktingar men langtar efter ett eget stalle att bo pa. Huset ar ganska stort men kanns inte riktigt fardigbyggt eftersom det inte finns golv och vaggar utanpa betongen. De har varken el eller rinnande vatten. Att vara dar kandes verkligen mer afrikanskt an dar jag vanligtvis bor. Jag hjalpte Shirley att tvatta och sen akte vi till Kasua som ligger en bit utanfor Accra. Vi akte trotro och jag blev lite radd for de kor verkligen fort pa motorvagen. Fran trotron kan man kopa olika saker att ata och jag tog tillfallet i akt. Vi kopte ananas, glass (fran pase), notter, plantain (typ banan) chips m.m. Till kvallsmat at vi en lokal ratt och till frukost drack vi grot (ur pase) och at bonbullar. Pa sondagen at vi bonor och stekt plantain och at vattenmelon och apelsin. Jag tankte: Hjalp, blir jag inte magsjuk nu sa blir jag det aldrig.

Som ni kanske forstar sov vi over i Kasua. Vi sov hos Shirleys moster som bor i ett rum (ungefar sa stort som mitt rum dar hemma). Jag insisterade pa att satta upp mitt myggnat och vi sov pa golvet med tva filtar som madrass. De fick visa mig hur jag skulle anvanda "toaletten" och "dushen" och de skrattade at mig eftersom jag inte visste hur jag skulle gora. Exempel: For att ga pa toaletten maste du kla av dig alla klader och ta pa dig ett tygstycke. Jag kande mig afrikansk och fick bara vatten pa huvudet. Det var en jattespannande helg och det kanns som att jag fick kanna pa "det riktiga" Afrika och far jag bara uppleva sadana saker i mellanat sa gor det inget att bo pa det sattet jag gor.

Igar tog jag ut flatorna och det var skont! De kliade och var varma.

Idag har jag varit pa Ascot som vanligt och det kanns bra for nu borjar jag kunna ta egna intiativ. Till exempel sa stadade jag hela klassrummet idag och sorterade alla grejer.

Jag har inte sa mycket tid kvar pa cafeet och jag ber om ursakt for ett ganska ostrukturerat inlagg men jag skyller lite pa mitt tangetbord som hammar min kreativitet. Internet borde vara tillbaka i huset snart.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Coolt! Najs att du får göra sånt också!
Är du brun??????? Här är det höst... :( Kallt o grått o bläh, och det lär ju inte bli bättre heller, inte på ett bra tag... Jippie... :)

Anonym sa...

Det låter som om varje dag är ett äventyr!

Anonym sa...

Då missade du gudstjänsten i söndags!?

Anonym sa...

Vi tycker att det ar valdigt roligt och intressant att fa lasa dina bloggar.Ma sa gott och kram fran Gunilla och Gosta.(Adam Nilsson ar gostas hemliga adress)