lördag, september 06, 2008

Flator och bilder ;)

Jag har som princip att forsoka hanga med och uppleva sa mycket som mojligt har. Idag var forsta gangen jag brot mot detta och stannade hemma och tvattade istallet for att folja med pa 10-arskalas. Min tvatteknik har blivit mycket battre och for forsta gangen borjade inte fingrarna bloda! Klader blir verkligen snabbt och mycket smutsiga har. Men summan av kardemumman av att jag hoppade over kalaset blev, forutom tvattningen, att jag kan ladda upp lite bilder till er. Jag har tagit in datorn pa mitt rum och kan darfor ostort gora er uppdaterade.

Mitt har ar flatat! Idag tog min vardmamma mig och Kezia till frisoren och nu ser jag mer afrikansk ut. Det tog 3 timmar for tva personer att flata mitt eget och massa konstgjort har till 28 jattelanga flator. En av flatarna kallade mig sweety hela tiden och ville garna gifta sig. Dock kommer jag nog aldrig traffa honom igen. Min vardmamma tyckte att de tog alldeles for mycket betalt och sa att hon nasta gang ska ta mig till en mer lokal salong. 54 kronor kostade det.

I morgon ska jag formodligen ta mig in till centrala Accra och traffa de andra volontarerna som ar i narheten. Vi ska traffas vid en park och sedan ga till en strand. Jag ser verkligen fram emot att fa traffa dem igen och hora hur de har det pa sina projekt och i sina familjer. Att bada hade inte heller varit fel, jag har inte badat pa hela tiden jag varit har.

Denna bild ar fran dar lagret holls. Det ar haftigt hur kvinnorna (och ibland mannen ) bar saker pa huvuden. De kan verkligen bara stora och tunga saker!













Detta ar barnen pa Ascot under fodelsedagsfirandet igar. De har tva olika uniformer, en som de har nar de gar till och fran skolan (tjejerna som sitter langst fram har pa sig den) och en lekuniform som de har pa sig under dagarna (de flesta andra har pa sig den). Den aldsta tjejen, i rutigt till vanster ar, min ena vardsyster, Phillippa, och min andra vardsyster, Kezia, har rosa harband.
Detta ar de tva yngsta barnen pa Ascot, Fiifi och Chiboy. De ar bada i min klass och de ar oemotstandligt sota.

Slutligen vill jag bara papeka att trafken har ar fullkomligt galen. Regler existerar knappt, folk tutar och kor ut rakt framfor varandra. Vagarna ar ocksa valdigt daliga och smutsiga (sarskillt nar det regnat). Det kanns ungefar som att aka puckelpist!

2 kommentarer:

Anonym sa...

wow! jag vill se bilder på dina "flator" haha!

Anonym sa...

Ja vi är jättenyfikna på hur du ser ut!!! Jag har alltid velat rastafläta mitt hår men aldrig haft tillfälle. Blir det detsamma som ditt? Är det en fördel att se "mer afrikansk" ut? Eller du ser super-europeisk ut ändå så det gör ingen skillnad ha ha?