söndag, september 21, 2008

En handelserik lordag

Det har hant mycket sedan sist...

Igar var nog en av de mest dramatiska, handelsefulla, samsta och basta dagarna sedan jag kom hit. Anna kom hit i fredags och i lordags gick vi upp vid sex och at frukost. Vi tog trotros in till centrala Accra. Vi ville se en speciell del av Accra och hade fatt tipset, att hoppa aka till ett annat stalle och ga langs en fin vag dit, av min vardpappa. Sa vi borjade ga och jag fragade tre olika personer om detta var vagen till Osu. "Ja, det ar det sa de". Det var vagen till Osu vi gick pa. Problemet var att vi inte gick mot Osu utan fran Osu. Efter en och en halv timmes promenad och lite fundringar om varfor min vardpappa sagt att det lag sa manga affarer langs vagen, nar de enda affarerna som fanns dar salde likkistor, bestamde vi oss for att ta en trotro resten av biten till Osu. Eftersom vi tydligen var pa helt fel sida av Accra kunde vi inte ta en trotro utan fick betala en taxi. Hela detta misstag var anda ganska lyckat eftersom vi nu fick se en stor del av Accra och taxin korde langs hela Accras kust, vilken var rolig att se.

Tillslut kom vi fram till Osu och at da glass pa ett kant stalle. Det var gott men mycket dyrt. Osu ar en ganska europeisk del av Accra med valdigt mycket vita manniskor. Efter glassen gick vi till en mataffar med europeisk mat. Jag kopte wasaknackebrod. Formodligen var det en kombination av att vi gatt langt, inte druckit vatten, inte hade atit nagon rikigt mat pa hela dagen och att jag inte hade sovit mycket pa natten som gjorde att jag svimmade pa ett torg i Osu. Det hela var ganska dramatiskt men mycket roligt i efterhand. Jag var tvungen att satta mig ner och nar jag skulle forflytta mig fran dar jag satt till dar det skulle finnas en toalett sa blev det helt svart framfor ogonen och jag trillade ner pa marken. En dam hjalpte mig och ropade pa en taxi som hon ville skulle kora mig till sjukhuset. Vi akte inte till sjukhuset utan hem (och det blev dyrt). Nar jag hade druckit vatten och vilat lite madde jag battre. Nu har jag svimmat pa ett torg i Ghana. Det ar en merit tycker jag.

Efter att ha vilat i nagra timmar gav vi oss in till Accra igen.Vi hittade en mysig resturang och at italiensk mat. Det var valdigt, vadligt gott!

Nar vi kom hem efter var maltid fick vi hora att mina vardforaldrar skulle in till Accra och se en av Ghanas kandaste stauppkomiker. De sa att om vi ville fick vi garna folja med och se om det fanns biljetter kvar. Det ville vi garna och som tur var fanns det biljetter. Sa igarkvall sag vi KSM (tror jag han heter) pa National Theatre. Skamten rorde sig kring religion, Ghanas kultur men framst valet i december. Jag kan inte pasta att jag forstod mer en en procent men det var anda en vadligt spannande upplevelse!

Gardagens utflyker inklusive idag, da vi faktiskt gick ratt vag till Osu, har gjort att vi fatt se nastan hela Accra. Vi kom fram till att Accra inte ar sa stort och att det faktiskt inte finns jattemycket att se dar. Detta bekraftar vad som star i min guidebok, att om man ar i Ghana pa semester ska man inte inrikta sig pa Accra utan andra delar.

For ovrigt krangar min organisation igen. Jag ar arg och har varit ganska orolig men har nu i alla fall bestamt mig for vad jag tycker och det ska jag framfora i morgon da jag ska traffa dem. Det hela ror sig och pengar och beror lite pa att organisationen och min vardmamma ser pa saker pa olika satt. Jag tanker inte forklara allt men det finns en risk att jag bade kommer att flytta och byta projekt. Jag haller er uppdaterade!

6 kommentarer:

Anonym sa...

oj ... det var äventyr så det kan räcka för en hel månad åtminstone ;)

... vårt helgäventyr var under en pilgrimsvandring från Genarp till Dalby i lördags (genom skog o fälader - inte landsvägen) där vi fick sällskap av en massa kor när vi satt och höll andakt - de var jättenyfikna, så några av oss fick resa sig úpp så att de inte skulle komma och ställa sig mitt ibland oss ... och någon kom raskt på att bibelcitatet kom ur andra Muuse-bok ...

Anonym sa...

Vilka äventyr. I fortsättningen får Du ta med dig en flaska med vatten och några knäckebröd. Synd att det inte fungerar som Du förväntat Dig. Fast det verkar som Du behärskar läget så bara stå på Dig. Vi väntar med spänning så blogga på.

De gamla.

Anonym sa...

Det lät verkligen som en händelserik dag. Roligt att du fick lite besök iaf och hade någon att utforska staden med. Jag tycker det är bra att du säger till dem att du inte är riktigt nöjd förhooppningsvis blir det bättre då. Ha det så bra och hoppas allt ordnar sig för dig.
Kram:)

Inger sa...

Hej Anna! Vilka upplevelser och så bra Du lyckas levandegöra dem för oss i det lugna Sverige. Det är nog sånt här som man minns resten av livet: " en gång svimmade jag till och med på ett torg i Ghana". Fast väldigt dramatsiskt när det hände. Lycka till, jag följer Dina öden och äventyr.

Anonym sa...

Heeej! Snacka om att få uppleva saker!Tycker synd om dig när de krånglar så mycket, hoppas det löser sig på ett bra sätt. Pratade lite med din mamma om det idag! Jag lagade thaimat till Boel och en av henns kollegor på rutsborgskolan idag =)!! Pusspuss

Anonym sa...

Vilken dag och vilka upplevelser!
Själv har jag på väg hem från jobbet (2 dar per vecka = lagom) stannat till i Kivik och kollat på havet och äppeltavlan. Riktigt fin.