fredag, augusti 22, 2008

Jag lever!

Kara vanner (och det slar mig plotsligt att jag maste leva utan a, a och o),

Nu ska ni antligen fa en uppdatering, vilket inte varit mojligt forran nu.

Oh, var ska jag borja? Onsdagen den 13 augusti lamnade jag Sverige. Efter ett smartsamt avsked av foraldrarna pa Kastrup tog SAS mig, smartfritt, fran Kopenhamn till Frankfurt. I Frankurt motte jag Anna och tillsammans lyckades vi ta oss hela vagen till Accra (efter ett litet dopp i Lagos, Nigeria). Flygresan var ganska lang men annars utan klagomal. Pa Kotoka Airport motte vi nagra andra ICYE-volontarer och ICYE-personal, klockan var da runt 19. Vi vantade pa en till volontar pa parkeringen i tva timmar (talamod) innan vi och alla vaskor packades in i en tro-tro (liten buss). Tro-tron hoppade igang efter lite puttande av starka man och vi gav oss av mot platsen dar vart forberedelselager skulle hallas. Det var morkt och jag var trott sa jag sag inte mycket av Ghana. Efter ett tag gick tro-tron sonder. Vi var fast mitt ute pa en mork vag (talamod), det var spannande! Efter nagon timme fick vi forstarkning och vi packades in i en mindre tro-tro med fler manniskor vilket innebar vaskor pa taket. Vid ett var vi framme pa lagret!

Forberedelselagret. Under atta dagar hade vi 30 timmars lektioner i Twi (Ghanas stortsa sprak). Vi hade en jatterolig och bra larare. Lagret innehall ocksa interkulturella ovningar och information om Ghana. Det var ett bra lager, verkligen, men anda var det fruktansvart jobbigt. Vi var 21 volontarer:
7 Tyskland
3 Osterrike
2 Sverige
2 Finland
2 Danmark
2 Schweiz
1 USA
1 Belgien
1 England
De allra flesta var valdigt trevliga men eftersom alla hade packning for ett ar, vi bodde 14 i samma rum, det inte fanns rinnande vatten (forutom forsta och sista dagen) och alla verkligen ville aka till sina projekt och komma igang var det ofta valdigt pafrestande. Lagret var placerat cirka tva timmar utanfor Accra och lag undefar en kilometer fran en 'stad'.

Idag var lagret slut. Vi gick upp 6, packade och stadade. Klockan halv 8 akte de flesta. Klockan halv 11 akte vi. Jag motte min 'vardmamma' pa en parkering och hon korde mig direkt till ett lekstalle dar barnen som gar pa hennes dagis var. Dagiset heter ASCOT och har en annan pedagogik an de flesta skolorna och dagisarna i Ghana. Kreativitet, lek, musik osv. Alla lar sig pa olika satt.

Nu sitter jag i min vardfamiljs hus som ar jattefint. Det ar stort och har tennisbana utanfor. De har chauffor och hushallerska. Jag har nu gastrummet som ar stort med egen toalett.

Jag kommer inte att stanna har. Min vardmamma tror inte det ar bra att bo och jobba med samma manniskor, vilket hon nog har ratt i. Hon haller pa att kolla upp andra stallen som jag skulle kunna bo pa. Om jag flyttar pa mandag eller om tva manader har jag dock ingen aning om.
Allmant sa ar allt i alla fall bra. Det ar skont att ha kommit ifran lagret aven om jag nog snart kommer att sakna manniskorna dar. Jag langtar hem ibland, men det ar val naturligt.

Tack till er som har kommenterat!

Ha det superbra allihopa, jag ska forsoka uppdatera er lite oftare nu nar jag har tillgang till Internet.

2 kommentarer:

Cissi sa...

Schweiz.

Så himla glad att allting har gått bra. Saknar dig förstås, men ett år är bara 12 månader. Vad bra att du kommit till rätta nu, ska börja plugga twi nu nästa vecka så vi fortfarande kan kommunicera när vi pratas vid. Hm känns som detta kan bli hur långt som helst, förflyttar mig till gmail. Ses där och take cär (HAHA nödrim)

Cissi sa...

Hum detta inlägg har jag ju redan kommenterat men okej jag gör det igen. Tålamod är bra =) ditt hus är fint =)