söndag, oktober 26, 2008

Maybe God started his creation from here

Nej, men nu ar det verkligen dags for en uppdatering! Vad har hant sedan sist?

Mandag kande jag mig inspirerad av all religion har och bestamde mig for att fasta. Slutsats: Jag gillar inte att fasta. Det ar inte roligt. Martha fastar varje mandag och onsdag till tolv. Mandag for att det ar dagen hon foddes och onsdag for att det ar dagen hennes son foddes. Om hon far fler barn kommer hon bara bli hungrigare och hungrigare (om hon inte lyckas klamma in dem pa en mandag eller onsdag).

I onsdags kom Lucie, ICYE-volontar fran Tyskland, pa besok. I lordags gick vi upp klockan fem och akte till den nationalpark som ligger narmast Accra, Shai Hills Reserve. Vi kom dit vid atta och fick en privat guide som hette Steven. Steven var mycket trevlig och tog oss runt i parken vilket var extremt fysiskt pafrestande (sarskillt efter manga veckor utan alltfor mycket traning). Det var valdigt fin natur (jag lagger upp bilder senare) men tyvarr inte mycket djur. Vi sag tva olika sorters apor.

Vi overnattade i Koforidua pa ett hotell. Idag gick vi aterigen upp klockan fem (!). Nar vi lamnade hotellet vid halv sex motte vi ett helt tag av anhangare till ett av Ghanas storta parti, NPP. Det ar val den sjunde december. Det var flera hundra personer som sprang runt med NPP klader, flaggor, bilder, visselpipor osv. Vi undrade lite vem de ville omvanda sa tidigt pa morgonen. Efter en liten stund motte vi en NDC-grupp (Ghanas andra stora parti) och da tankte vi att det var bast att komma darifran sa fort som mojligt. De ar inte sa bra kompisar!

Vi akte till Boti Falls som enligt vissa ar Ghanas finaste vattenfall. Idag hette var privata guide Somewhere. Han var ocksa trevlig och tyckte om att ta foton av oss med min kamera. Vi fick se en fantastisk paraplysten (foton kommer) och sen ett trestammat trad. Vid tradet fanns en mystisk vacker sten. Somewhere: ' We have amazing things. Maybe God started his creation from here'. Det skulle inte forvana mig.

Efter var vandring badade vi under vattenfallet. Det var bara jag och Lucie dar och vi tvattade haret i vattenfallet och sen satte vi oss for att fika pa stranden. Allt var valdigt fridfullt till stallet blev invaderat av turistande Obronis. De skrek och badade och forstorde stamningen.

Vid lunchtid akte Lucie tillbaka till Kumasi och jag till Accra. I eftermiddags har jag tvattat jattemycket klader och sedan atit fufu och for forsta gangen tyckte jag att det var gott! Wow, nu ar jag ghanan pa riktigt!

1 kommentar:

Anonym sa...

Här i Barcelona finns inga guider som heter Somewhere eller paraplystenar. Däremot vimlar det av turistande obrinis...
Det känns lite tomt att vara på semester utan dig men vi ser fram emot träffas i Accra om ett par månader
hälsar din svenska familj