måndag, november 10, 2008

Kulturchock

Jag har inte kant av nagon riktigt allvarlig kulturkrock forran nu. Jag har forsokt vara valdigt oppen och tolerant och forsokt att inte ta saker personligt och allvarligt.

Igar blev det lite val manga kulturskillnader... Under eftermiddagen disskuterade vi olika saker som religion, homosexuallitet, abort och jamstalldhet. Asikterna skiljer sig mycket fran de vedertagna svenska.

Alla forsoker varva mig till deras religion. Okej, jag har lyssnat, disskuterat, fragat, forsokt forsta, ifragasatt och accepterat. Och mycket av det ar bra. Valdigt bra. Men mycket har jag valdigt svart att acceptera. Mycket gar helt emot vad jag tror pa.

Slutligen, det som holl mig vaken halva natten och fick mig att grata pa jobbet, hade vi en disskussion om jordens skapande. Jag fick uppdraget att hogt lasa ur bibeln hur Gud skapade jorden varefter jag lite fint fragade om de hort om Darwin.

Jag orkar inte ens beskriva allt. Kanske har jag fel. Kanske lar vi oss helt fel i skolan och det ar ratt att, som har, bara forklara jordens och manniskornas skapande efter bibeln. Till och med pa gymnasieniva namns inte Darwin eller evolutionen har.

'Om det nu ar sa att manniskor utvecklades fran djuren; varfor har vi da aldrig sett ett djur bli en manniska? Har utveckligen stannat, eller'.

Jag blir valdigt, valdigt frustrerad. Det ar mojligt att jag har fel men ibland langtar jag bara hem till Sverige dar jag inte ar minoritet och annurlunda.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det verkar som om du är lika fanatisk darwinist som de är fanatiska i sin religion. Sanningen kanske ligger mitt imellan eller någon helt annanstans.
Evolutionsteorin förklarar väl inte själva skapelsen av livet utan bara utvecklingen därefter. Bibeln och andra religiösa skrifter däremot förklarar allt ...
Jag tycker det är naturligt att tro. Det har människan gjort i miljoner år.
För några hundra år sen kom kristna missionärer till afrika för att få dem att tänka rätt. Nu är missionärerna naturvetare.

Anonym

P.S
I Spanien är det lite kallt idag men annars är det mest solig.
D.S

stajne sa...

De vassaste missionärer som kristenheten haft, jesuiterna i Kina och Japan, undvek att beröra onödiga trosstrider. Du har självklart rätt om det naturvetenskapliga. För mig har tro och vetande aldrig kolliderat. Gå du lugnt vidare "blott en dag i sänder" och lita på att Guds Ande inger dig vad du behöver. Vi ska fortsätta be för dig.

Din Sigge Bock

Anonym sa...

Hej!
Vad roligt att det börjar gå bra med projektet. Annars kan du ju alltid överväga att missionera lite för evolutionen istället.
Ha det bra!

Anonym sa...

Du är så tuff så tuff! Stå på dej! Kramar Susanne