måndag, april 27, 2009

Togo!!!

Kvällen innan vi åkte till Togo pratade jag med min värdpappa och fick höra att den enda anledningen att besöka Togo var för att kunna lägga till det på listan över länder man besökt. Det var ingen skillnad från Ghana förutom språket och man skulle inte ens märka att man kommit över gränsen. Men ack så fel han hade!

Vi älskade Togo och lite ironiskt förklarade vi att anledningen till att alla avrått oss från att åka dit var att man blir så nedstämd när man kommer tillbaka till Ghana. Vi tillbringade en vecka i och runt huvudstaden Lomé. En natt vid en strand och resten centralt. Lomé känns på många sätt mer europeiskt än Accra med raka gator och parker. Stränderna är väldigt fina och renare än i Accra och det gick bra att klara sig även på en mycket knacklig franska. Maten var otroligt god och vi fastnade särskilt för baguetter med avokadoröra i. Att komma över gränsen till Togo var inga problem alls och vi blev mycket positivt överraskade. Att komma tillbaka var däremot jobbigare, till exempel genomsöktes min väska två gånger och jag fick betala en (förmodligen inofficiell) böter på mina sovenierer. Vi blev inte alls lika mycket uppmärksammade som vita heller.

Åk till Togo! Det kommer du inte att ångra!

ps Missförstå mig inte. Ghana är också bra. Omväxling förnöjer och många utlänningar vi träffade i Lomé uppskattade Accra mer.

Inga kommentarer: