söndag, april 05, 2009

Sweat-o

Jag är skyldig er ett långt blogginlägg känner jag! Jag lovade ju att bli bättre på att skriva oftare.

Jag kom precis hem efter en påsklunch hos ett svensk par i Ghana! Köttbullar! Jansons frestelse! Sill! Potatis! Sallad! Kaka! Underbart! Fick med en baguett hem också! Väldigt gott och roligt att träffa fler svenskar, vi var nio stycken!

När jag kom tillbaka och ringde på porten för att bli insläppt kom Martin som bor här och är tretton år fram för att öppna väldigt tveksamt. Tydligen trodde han att det var ett skelett som ringde på och bakom ryggen hade han tagit en stor kniv för att kunna försvara sig. Han skulle precis ropa på de andra för förstärkning när jag avslöjade min sanna identitet. Det var ganska roligt. Kanske är jag inte så fet som alla här talar om för mig. Jag får höra att jag är fläskig, fet, tjockis osv. Kanske känner ni inte igen mig när jag rullar av planet i maj. Den ghananska maten är verkligen fet och rejäl men jag skulle ändå säga att de kanske överdriver lite i sina kommentarer angående min kroppsstorlek. Jag tror att man ska ta det som en komplimang i Ghana att höra att man är fläskig men jag tycker att det känns lite främmande.

Respekt har barnen inte för mig i skolan, i alla fall inte klass ett. Det blir en oerhört absurd situation när man står och argumenterar med ett barn om man ska slå det eller inte. Barnet säger "Beat me, madam. Madam, beat me". Men jag slår inte barnen även om det kanske egentligen hade varit bättre eftersom fel barn blir bestraffat (eller alla) om någon annan lärare kommer in och ser att jag inte har disciplin på dem.

En intressant sak är att ghananer verkligen är jättehjälpsamma och trevliga när man träffar dem på t.ex. gatan. De släpper allt de håller på med och kan följa en långt för att visa vägen eller något annat. Det som är konstigt är att personer i serviceyrken inte är trevliga eller hjälpsamma alls. Alltså slutar hjälpsamheten när de får betalt för tjänsten. Kanske beror det på att lönerna är så dåliga.

Skolan är stängd kommande fredag och måndag pga påsken. Vi ska åka till stranden någonstans på västkusten. Jag har inte varit så mycket på stranden så måste passa på innan jag åker hem. En tropisk strand säger man ju inte nej till och det är nog sådana saker man verkligen kommer att sakna i Sverige. Det enda som är synd är att stränderna är så smutsiga och att strömmarna är jättestarka och farliga.

Annars är Ghana varmt som vanligt. Jag tycker mycket om Ghana. Det är sweat-o eller nice-paapaa som de skulle säga här. Hoppas det är bra med er! Wo ho te sein (hur mår ni)?

Inga kommentarer: