tisdag, januari 27, 2009

Nytt projekt och sjukhusbesök

Nu är det verkligen dags för en uppdatering!

Förra helgen var det Mid Year Camp med ICYE. Lägret var i Kumasi och det kändes som en lite lång resa för bara en hel dag. Det var roligt att träffa de andra volontärerna igen och höra hur de haft det!

Jag har bytt projekt igen och jobbar nu på en skola i Accra. Detta har jag gjort eftersom jag insåg att vi inte alls kom framåt på CP-projektet och jag mådde inte bra av hur situationen var. Nu ska jag bara vara en dag i veckan på Cerebral Pares projektet. Skolan jag börjat på har elever från årskurs ett till sex. Det är inte jättemånga elever eftersom många föräldrar flyttar sina barn från skolan eftersom den på många sätt är ganska dålig. Till exempel har ett av Ghanas största bussbolag valt att lägga sitt bussförvar och sin busstvätt precis vid skolbyggnaderna. Detta medför att enorma bussar åker förbi precis där barnen leker och drar upp ännu mer damm in i byggnaderna som redan är oerhört slitna och dåligt utrustade. Ett plus för skolan är dock att lärarna verkar vara väldigt bra och engagerade. De är utbildade på universitetet, vilket inte många praktiserande lärare här är, men det kan nog bero på att detta är en statligt ägd skola. Jag ska försöka hjälpa till med vad jag kan hjälpa till med men är det något jag lärt mig i Ghana så att det att det är svårt att verkligen bidra med något när man är ung och utan högre utbildning (det är väl inte så svårt att räkna ut egentligen). Jag har ju främst finansierat detta året själv och det känns bra. I vissa länder skickas ungdomar i min ålder ut och är finansierade av pengar från landets biståndsbudget. Man kan kalla det kulturutbyte men jag tycker inte man kan kalla det bistånd eller u-hjälp.

Jag kommer att återvända till Kastrup nio månader, två timmar och 20 minuter efter det att jag lämnade Norden dvs den 13 maj. Detta är lite tidigare än planerat och det beror på att jag vill komma hem så jag hinner söka in till lite olika teaterutbildningar. Det vägde tyngre att stanna två månader kortare i Ghana än att vara hemma i nästan ett år och bara vänta på nästa ansökning

Hamatanvindarna har dragit in över Ghana. Det är oerhört torrt, varmt på dagen och kallt på natten. Luften luktar bränt och himlen är röd ibland.

Igår besökte jag ett ghananskt sjukhus, på grund av min egen hälsa, för första gången. Infektion i benen. Det är ungefär lika fräscht som det låter. Sjukhuset var bra och personalen professionell men nu känner jag mig som en tablettmissbrukare (nio om dagen) men mår mycket bättre. Förutom detta är jag glad över att jag hållit mig så frisk än så länge. Har haft ringorm på min axel men den är nästan borta. Man blir ganska härdad när det gäller mycket i Ghana.

Kommentera gärna om du läser!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Gissa vilka som kommer att stå och vänta på Kastrup om tre månader, 16dagar, 10 timmar och 23 minuter....... Vi längtar.

Anonym sa...

Yippee!
Min Anna ska bli berömd skådespelare precis som Bamse eller spöket Laban.
Välkommen hem om 0,2915 år. Jag väntar och längtar.
Förresten så kan jag både nästan sitta själv och nästan krypa. Hoppas det inte är så illa med benet! Kan du krypa?
Elias

Anonym sa...

Jag menade naturligtvis:
Kan du krypa själv? Utan att nån håller emot dina fötter alltså.
E

Anonym sa...

Vi,Gunilla och Gosta följer med stort intresse allt vad du skriver om på din blogg. I Tranas har det varit snow och 14 minus men nu ar det tre plusgrader. Vi tycker att det ar jattebra att du kommer hem lite tidigare. Gostas dotter vantar barn i mars. Det ska bli spannande. Halsningar Gosta och Gunilla.

Anonym sa...

Klart att du kan få en liten kommentar. Denna gång var jag faktiskt fullt uppdaterad efter besök på Hovslagarvägen igårkväll.
Sköt dina ben väl, så att de läker fort!

Kram och välkommen hem i maj.
Birgitta m familj

Anonym sa...

Roligt att du kommer hem tidigt, vi längtar efter att få träffa dig! Förstår att det känns viktigt att kunna söka in i år. Hoppas det nya projektet känns bättre! Och jag fortsätter läsa ofta ska du veta :)