tisdag, juli 29, 2008

Att inte städa rummet, fasta och ytterligare förberedelser

Med två veckor kvar till avfärd försöker jag så gott det går att stanna kvar i Sverige. Det är så lätt att mentalt redan vara i Ghana och inte njuta av den sista tiden hemma. Likadant är man nästan alltid hemma några dagar tidigare än sin kropp när man är någon annanstans. Jag lyckas bra när det gäller vissa saker och mindre bra när det gäller andra. En sak som blir lidande är städningen på mitt rum. På något sätt känns det inte lönt att hålla i ordning när jag vet att jag snart ska flytta.

Just nu fastar jag. Det krävs för att ta drickvaccin mot kolera. Två timmars fasta. På förpackningen kallar de det helt okänsligt för att "undvika mat och dryck en timme för och efter vaccinationen". Att fasta låter mer dramatiskt.

Idag var jag och mamma hos Lena som gav mig råd inför resan angående säkerhet och hygien. Det är nog väldigt viktigt att ha vissa principer för vad man ska göra och äta men man ska nog heller inte överdriva det. Myggor, vatten och trafik verkar vara det man ska försöka undvika mest i Ghana.

15 dagar kvar. Jag har vetat om att jag ska åka så länge och planerat och planerat och planerat så mycket att det ska bli skönt att äntligen komma iväg och se vad jag egentligen planerat för. Tror inte att jag kan förbereda mig så mycket mer nu när till och med Sverige hjälper mig med förberedelse för det Afrikanska klimatet.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Anna! Lycka till i Ghana. En spännande tid väntar Dig - och en lärorik. Jag läste just i Läkartidningen en lång intervju med Åsa Molde (som jag dessutom tror är lillasyster till Din moster Geges kompis Ingrid Molde. Hon är läkare och krigskirurg och har jobbat i bland annat (jag citerar) Etiopien, Afghanistan, Kambodja, Kongo-Kinshasa, Sudan, Angola, Guinea-Conakry, Västmaken, Gasa, Irak och Tjetjenien. Kanske var det samma sak som drev henne en gång då hon började som nu driver Dig att söka Dig ut i världen.
Nu letade jag efter om man kan skicka artikeln digitalt till Dig men hittar inget så jag klipper ut den och skickar den som vanlig post i stället. Vi får se om den hinner fram innan Du reser.
I Din blogg: fina bilder från Lovewell och ännu finare av den lille Elias. Även jag har ett par lovewell-bilder i min blogg ingersvardag.blogspot.com.
Det var en stor upplevelse att se föreställningen och vi tyckte allihop att Albert var bäst!
Kram från moster Inger